DeemvD.reismee.nl

Coming home for Christmas

Zo daar zijn we dan voor de laatste keer. Van het arme noorden naar een week in een paradijsje op aarde.

Vanuit het noorden zijn Eva en ik vertrokken maar Mole national park. Wat meteen al genieten was met een zwembad, douche (met stromend water) en een gewone wc haha. Eva had al ooit een safari gedaan in zuid Afrika en ik in Tanzania dus we moesten niet te veel verwachten van dit 'kleinere' park. Zaterdagochtend zijn we op drive safari gezien. Na 1,5 uur nog weinig gezien en we waren al bijna terug, maar natuurlijk omdat we het zo verdienden stonden er toch ineens 2 olifanten langs de weg. Een van de twee vond ons bezoek niet zo gezellig dus probeerde ons te verjagen. Zijn achtervolging heeft mooie filmpjes en foto's opgeleverd. De rest van de dag hebben we flink genoten van het zwembad en van de apen die af en toe op bezoek kwamen.

--

Zondagochtend gingen we op walking safari (ja hoor gewoon door de Bush te voet opzoek naar de olifant). Maar natuurlijk eerst ff een sigaretje roken. Dit ging al meteen niet zo soepel omdat er een mega aap mn rust kwam verstoren. Ik was bang dus met m'n sigaret naar binnen en door de andere deur aan de andere kant van het appartement naar buiten en ja hoor hij was best slim want hij rende ook gewoon naar de voordeur. Uiteindelijk heb ik m'n sigaret maar snel weggegooid (ja mam ik hoor je al denken, toch nog ergens goed voor..). Maar nu over de safari, het klonk allemaal een stuk ruiger dan dat ik het uiteindelijk vond haha. Zo'n mega olifant te voet tegen komen bezorgde me eerder een hartaanval haha. Eva heeft me flink uitgelachen, maar was het er gelukkig over eens dat de gids ons ook wel stress bezorgden. We hadden namelijk een olifant gevonden en dan stonden we te kijken en dan zei/ schreeuwde die ineens: GO BACK GO BACK, dus ik m'n snelste sprint natuurlijk maar al snel dacht ik wtf waar moet ik eigenlijk heenrennen dalijk staat er aan de andere kant nog een. Uiteindelijk is het voor mij ipv een walking safari meer een achtervolging van de gids met het geweer geworden haha. Maar we hebben er wel hard om kunnen lachen.

--

Maandagochtend hebben we onze reis voortgezet, op naar hand in hand. Dit project is opgezet door een Nederlandse vrouw die 30 jaar geleden in Ghana tropenarts was. Gedurende deze periode zag ze hoeveel verwaarloosde kinderen en mensen met een handicap er waren en besloot hier iets aan te doen. Inmiddels is het een groot project met 100 bewoners. Het lijkt wel een dorp. Er zitten kinderen, jongeren en volwassenen. Deze krijgen allemaal goede begeleiding, veel liefde en de hulp die ze verdienen. Het was erg mooi om na de situatie in het Noorden en de omgang in het Zuiden te zien dat het ook anders kan. De dagen bij hand in hand hebben we veel met de mensen gedaan, gekeken hoe ze overdag aan het werk waren met sieraden, tassen, tafelkleden etc maken, de ochtendwandeling voor het ontbijt, het zwemuurtje, fysiotherapie en scholing. Echt een geweldig project met super lieve mensen.

--

Donderdagochtend zijn we bij hand in hand vertrokken naar Accra. Eerst de trotro naar Kumasi, hierin kreeg Eva een hele liefdesverklaring van iemand die ook in t busje zat haha. Prachtige teksten met: youre eyes are the gate to youre soul... Youre hair is like the waves in the sea. Hahaha nog even kunnen genieten van de directheid van de Ghanezen. Gewoon no Shame, i want to marry u!! Nou na een vooral voor Eva ongemakkelijke rit eindelijk in Kumasi aangekomen. Hier opzoek naar een bus naar Accra. Bustickets gekocht, bagage erin en gaan zou je zeggen. Nee tuurlijk niet, we zijn nog in Afrika. De bus bleek namelijk 1 plek te weinig te hebben (de kaartverkoper had een ticket teveel verkocht). Nou super chill, weer uit de bus opzoek naar n nieuwe, geld terugkrijgen, bagage terugkrijgen..... En dan nog hopen dat ze bus zo vertrekt haha. Uiteindelijk is het allemaal weer gelukt. Eind van de middag zijn we in Accra aangekomen en naar ons hotel gebracht. Eva had al een bed in een gemeenschappelijke ruimte geboekt voor twee nachten, ik dacht ik blijf toch maar een nacht dus durf er wel op te gokken dat er plek is. Ja je raadt t al, er was geen plek. Maar er was wel n Duitse jongen volgens de receptie die alleen op een twee persoon kamer sliep. Hahaha dus daar ging ik, klop klop mag ik misschien bij jou slapen vannacht want er is geen bed meer vrij. Mijn hoofd natuurlijk zo rood als een tomaat. Het was gelukkig geen probleem en de jongen was best oke haha. Savonds hebben we lekker gegeten en gedronken bij t hotel en toen zielig apart naar bed gegaan haha.

--

De dag van het afscheid met Eefje en mijn vertrek naar cape coast. Sochtends rustig ontbeten. Rond 11 uur zijn we een taxi gaan zoeken om mij weg te brengen. Het was de bedoeling dat ik een rechtstreeks aircobusje zou pakken naar cape coast, maar dat had de taxi chauffeur duidelijk niet begrepen. Bij aankomst op het trotrostation werden mn spullen al voordat ik iets kon zeggen in een trotro gestopt dus keus had ik niet meer. Een snel afscheid van Eva want de taxi chauffeur had nogal haast. En daar gingen we dan. Mijn backpack lag achterin bij zakken rijst, maar de deur ging niet dicht dus werd vastgebonden met n stuk touw, als dat maar goed gaat. Nee natuurlijk gaat dat niet goed! Nou daar midden in Accra (mega drukke wegen) flikkerd heel de zooi eruit. Geweldig begin. Uiteindelijk heeft er dus iemand de hele rit met mijn 20 kilo wegende backpack op z'n schoot gezeten haha. Ik vond ook dat er maar een verdacht geurtje hing in de trotro. Het stonk echt naar koe dacht ik.. Het was ook 40 graden en niemand deed de raam open en ik waslading lichtelijk geïrriteerd dat ze m'n backpack hadden laten vallen. Op n gegeven moment voelde ik iets tegen m'n been bewegen... Ik schrok me kapot, stond ineens n geit tussen m'n benen. Ahaaa vandaar de stank. Er zaten gewoon 7 geiten in de trotro onder de stoelen, de ghanezen vonden het blijkbaar erg leuk dat ik schrok en t vies vond dus er werd flink gelachen.

Vandaag ging ook mijn lieve Neef Daan trouwen, voor de eerste keer miste ik thuis dus echt (misschien ook mede door de minder goede trotro ervaring haha). Lisan belde voor n FaceTime gesprek en daar was dus iedereen in t mooie kerkje. Plotseling kwam er een waterval van tranen (sorry jongens haha). Ik zat ook Nogsteeds in die kut trotro dus iedereen vroeg ooh wat is er blablablabla. Maar uiteindelijk vond ik het super leuk dat ik toch een beetje bij de bruiloft ben geweest. Rond 16 uur kwam ik eindelijk aan in cape coast, eindelijk Ilse en Nina weer even zien. Nina ouders waren er ook bij en we hebben een hele gezellige avond gehad, Ilse en ik hebben nog flink gefeest en gedronken..oke ik was eindelijk in 3 maanden weer gewoon mega dronken eigenlijk hahahaha.

--

De volgende dag was de alcohol nog goed te voelen, een kater hebben is al vervelend maar met 35 graden is t toch allemaal nog n tikkeltje erger. Deze dag heb ik dus ook letterlijk niks uitgevoerd.

--

Zondagochtend lekker ontbeten met Nina en haar ouders (Ilse had het laat gemaakt dus was nog niet wakker), het was echt n mega lekker ontbijt met verse groentes, ei, KAAS, vlees, jam en een lekkere verse sinaasappelsap. Goed begin van de dag! Verder eigenlijk niet veel gedaan als lekker zwemmen en genieten van de zon. Savonds weer tijd voor n feestje natuurlijk. De laatste avond voor Nina ik cape coast. Er was een feest in het dorp. Blijkbaar iedere zondagavond. Iedereen is op straat aan het dansen en overal is muziek echt heel leuk. Uiteindelijk weer laat in bed natuurlijk haha.

--

Maandagochtend hebben we afscheid genomen van Nina en haar ouders die voor twee weken gaan rondtrekken en Nina dan afzetten in het noorden.

Verder heb ik deze week eigenlijk optimaal genoten van de relaxte sfeer, de zee, het strand, de zon en .......(geheimpje).

Heel raar dat het er nu echt bijna op zit. Of ik er zin in heb om naar huis te gaan? JAAA! Ik zou nu niet langer willen blijven maar ik weet wel zeker dat mijn Afrika avontuur nog niet voorbij is (sorry mam en pap, komt goed, zal volgende keer maar 2 maanden doen haha).

Ik wil jullie bedanken voor de interesse de afgelopen maanden en tot in Nederland!!

Xxxx<3 heel veel zonnige groetjes

Reacties

Reacties

Hansie

Mooi verhaal. Welkom terug bijna. Goede reis

Han

Wat een avonturen weer, mooi!! Kom goed thuis!

Mam

Nog 2 nachtjes slapen.......jippie

pap

Nou kom onderhand maar es naar huis ja.
Denk dat ze dit boek nog es verfilmen. xx

Monique

Goeie reis Demi en tot gauw X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active