DeemvD.reismee.nl

Mums care week 2

Hallo lieve vrienden en familie!

Daar ben ik dan alweer. Vanaf nu probeer ik elke week een verhaal te posten zodat jullie de resterende weken nog gezellig met me mee kunnen reizen. Het gaat zo snel, over 54 dagen ben ik alweer thuis......

Maandagmiddag 24-10

Voor het eerst kennisgemaakt met het lesgeven in Ghana. Ik help bij klas 1. De leerlingen (15 ongeveer) zijn 5 tot 7 jaar. De groep is verdeeld in 2 delen waarvan bij de 1e de slimmere kindjes zitten en bij de andere groep de jongste en kinderen die nog niet zo lang naar school gaan dus nog achterlopen op de rest. De groepen krijgen allebei een eigen uitleg en opdrachten. Maandagmiddag mocht ik meteen de les geven (profiteren is hier wel iets waar we als vrijwilligers voor moeten uitkijken). Ik heb tekenles gegeven waarbij ik met de kinderen 6 dieren getekend heb. Stap voor stap (echt lijntje voor lijntje haha) hebben we ieder dier gemaak. Naderhand mochten ze de dieren inkleuren en kwamen ze het allemaal aan mij laten zien. Erg schattig om te zien hoe erg ze hun best doen.

S' avonds toen ik op mijn kamer was (hier slaap ik samen met Nina) zag ik in mijn ooghoek iets in de hoek van Nina's bed kruipen.... Na wat geschreeuw en gegil was ik er zeker van dat het een muis was. Gadverdamme... Muizen. Ik durfde natuurlijk niet onder het bed te kijken dus heb ik eerst wat dingen gegooid maar dat werkte niet en toen ben ik maar met het bed gaan schudden.. er liepen gewoon VIER MUIZEN naar buiten. Nina en ik zijn hierna naar Ruth gegaan en hebben gevraagd of we de kat een nachtje mochten lenen. Nou kat gevangen en meegenomen, om hem te laten wennen een la vache kiri kaasje gegeven en wat water. Toen ik naar bed ging kwam hij meteen bij me liggen (opzig niet zo erg want ik mis mazzel haha). Later toen Nina naar bed ging is ze daar bij gaan liggen (gelukkig).... Want om 01.30 maakte Nina me wakker met het nieuws dat kleine kat in haar bed had gepoept. Ik kwam natuurlijk niet meer bij en omdat het midden in de nacht was konden we er ook niet veel aan doen. Ze heeft haar deken eraf gehaald en is maar weer gaan slapen. De volgende ochtend hebben we de kat weggebracht en Nina's bed uitgewassen.

Dinsdag 25-10

Vandaag was een rustig dagje met het gewone ritme, lekker vroeg op, kindjes douchen en aankleden, ontbijt serveren, huismoeders helpen en een beetje chillen.

S' avonds hebben we Nina's verjaardag gevierd. Ze werd 18 jaar oud en we hebben er een klein feestje van gemaakt en samen film gekeken, spellen gedaan onder het genot van pringles en wat drankjes.

Woensdag 26-10

Nina had voor de kinderen meloen gekocht om te trakteren voor haar verjaardag . Eva, Ilse en ik hadden al stiekem 60 ballonnen opgeblazen voor de kids zodat we samen Nina konden verassen. Toen Nina en ik met de gesneden meloen aankwamen stonden de kindjes allemaal op de speelplaats met de ballonnen en zongen ze happy birthday. Daarna hebben de kids gesmuld van de meloen (met schil en al haha) en gespeeld.

Omdat wij de vorige avond voor Nina's verjaardag tot 12 uur wakker zijn gebleven (dat is best laat hier omdat je weer om 6 uur op moet) was ik Savonds erg moe en vroeg naar bed gegaan.

Donderdag slaan we even over want er is niets spannends gebeurt.

Vrijdag 28-10

Op vrijdag hebben de kinderen hier niet gewoon school. Vrijdag staat in het teken van sport. In de ochtend verzamelden de kinderen per klas en gingen ze marcheren (iemand sloeg het ritme op een grote trom). Daarna rennen en wat andere warming up oefeningen. Hierna gingen sommigen muziek maken en dansen en werd er flink gevoetbald. Ilse en ik waren al vroeg klaar met de afwas en de leraren vroegen of we mee wilden doen. Omgekleed en klaar voor de wedstrijd. Na 5 minuten was ik al kapot haha, valt tegen om in 32 graden en volle zon te sporten. Maar natuurlijk heb ik wel gewonnen met m'n team.

Vrijdagmiddag gingen de meeste kinderen slapen. Dus na de afwas zijn we maar zelf spelletjes gaan doen. Savonds hebben we nog even met de kindjes gespeeld en toen was de dag alweer voorbij.

Zaterdag 29-10

STRANDDAG

Straks meer over het strand maar er zijn twee nieuwe vrijwilligers aangekomen die hier ongeveer 3 weken zullen verblijven. Het is een moeder (Connie) en dochter (Evelien) uit België. Evelien is hier nu voor de 5e keer. Het was nu 3 jaar geleden dat ze was geweest en ze ziet zoveel verschillen weer. Het wordt ieder jaar beter gelukkig. Nou weer verder over de geplande stranddag.

Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde stond vandaag het strand op de planning. We hadden met Grace (het schoolhoofd) geregeld dat er een busje kwam die twee keer op en neer reed om de kinderen naar het strand te brengen. Om 13.00 uur was afgesproken. Rond 13.15 (goed optijd dus) kwam de bus eraan. De kindjes gingen al helemaal door het lint van blijdschap. Nou de bus volgepropt met maarliefst 42 kleine kindjes, Ilse, Eva en de chauffeur. Ze waren nog geen 150 meter onderweg of de bus stopte ineens. Na een kwartiertje toch maar even gaan kijken wat het probleem was. Zoals te verwachten hier... De bus was kapot. Ze hadden geen idee hoe lang het zou duren want de versnellingspook was afgebroken. Nou alle 42 kindjes weer uit de bus dus.. Wat een drama. Gelukkig heeft de chauffeur iemand gebeld die ons kon halen dus uiteindelijk is om 14.45 toch de eerste bus vertrokken en om 15.00 de tweede. Nou eindelijk waren alle kindjes op het strand.

Ik denk dat dit voor mij het meest mooie en gelukkig makende moment van mijn reis is tot nu toe. De vrolijke gezichtjes van de kids in het water was geweldig. Ze en vooral ook wij hebben genoten! Om 17.00 uur zijn we weer terug gegaan want de zon ging weg en de kleintjes kregen het koud. (Om 18.00 is het hier ook donker dus het was een prima tijd). Een super leuke dag gehad die wij en de kindjes niet snel zullen vergeten.

Zondag 30-10

Vandaag weer lekker vroeg op. Kindjes gewassen en zelf gaan ontbijten. Na het onbijt heb ik 'even' m'n was gedaan... Alles met de hand met een stuk zeep is toch wat lastiger dan de wasmachine, maar je went eraan. Om 10.30 zijn we met de taxi opgehaald en zelf naar het strand gegaan. Dit was een prachtig strand bij een hotel. We hebben heerlijk kunnen zwemmen, mochten zelfs bodyboards van een aantal mensen lenen om te bodyboarden in de golven. Die waren op dit strand wel hoog maar niet zo eng als dat ik ze eerst vond haha. We hebben ook een heerlijke lunch gehad, ik had een stuk vlees met champignonsaus, gebakken ei, ui, paprika en frietjes en een koude cola. Een echte traktatie was het weer. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan naar Mums Care.

Maandag 31-10

Vandaag heb ik weer les gegeven. Vanmorgen was er weer tot 10 uur geen lerares dus hebben we gezongen, het alfabet geoefend en geteld. Daarna heb ik rekenopdrachten op het bord gezet die de kids zelfstandig moesten maken. Na de lunch was het weer tijd voor wat creatieve kunstwerken. Gisteren heb ik samen met Ilse en Eva schelpen verzameld op het strand zodat we vandaag kettingen konden maken. Iedereen kreeg een schelp en wat kraaltjes. Aangezien de kindjes in mijn klas nog jong zijn heb ik de meeste moeten helpen. Ze vonden het gelukkig erg leuk!

Zo mijn verhaal is weer voltooid. Donderdag gaan we voor 4 dagen naar Volta Region om daar vanalles te bezoeken, hierover meer in mijn volgende blog!

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat in Nederland en ik zal aan jullie denken als ik weer met een verse kokosnoot in de zon zit op het strand haha.

Groetjes en heel veel liefst uit Ghana! Xxxx

Reacties

Reacties

Carin Ulen

Gossie Demi, wat maak jij veel mee! Ik moest wel lachen om het muizen- en kattenpoepverhaal! Heerlijk om te lezen ????

mam

54 dagen is nog mega lang haha.
ik geniet elke dag van je verhalen en van de gelukkige uitstraling op je gezicht. ik red het wel tot kerst . xxxxx

Luc van den Beuken

Sjon um te lééze en goë um te lééze dè gè ut zò noa ouwe zin het. Geniet d'r mer lekker van.
Groetjes utj Méél...!

Eva

Heee deem!
Leuk om je verhalen zo te horen
Ik hoor het je gewoon vertellen.
We gaan er een leuke tijd van maken
X

Petra Gorissen

Mooie verhalen Demi, wij kunnen hier maar half voorstellen wat jij daar allemaal meemaakt ! Geniet er nog lekker van.

Groetjes uit Meijel

Annette (moeder v Ilse)

Leuk verhaal Demi.
We lezen nu 4 versies en telkens iets anders :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active