DeemvD.reismee.nl

Welkom in Ghana

Hallo allemaal! Sorry dat het even geduurd heeft maar hier dan eindelijk weer een verhaal en deze keer vanuit Senya Bereku @Ghana!!! Na een vermoeiende reis naar Ghana (zaterdag 15 oktober vertrokken om 18.00 en zondag om 11.00 aangekomen in Ghana) werd ik opgehaald op het vliegveld door twee jongens van de partnerorganisatie. Ze brachten me naar het huis van Tina, waar ik gedurende de introductie verbleef. Samen met een Zweeds meisje heb ik tot woensdag bij Tina (onze contactpersoon hier) geslapen. Ik was echt toe aan een douch na mijn reis. Ik kwam tot de conclusie dat het tijd was om het Bucketbad te ontdekken. Je vult eigenlijk gewoon steeds een emmer en schept met een klein emmertje water eruit om je te wassen haha. Maandag 17-10 Om 8 uur begon de dag. We kregen eerst informatie over ons verblijf hier in Ghana. Later zijn we naar het strand gegaan. Krokobite beach, wat een prachtige plek. Hier hebben we een drum en dans workshop gehad, gegeten (echt Afrikaans met soort gekookte zure banen met bonen) en even door de zee gelopen. Later in de middag hebben we een simkaart aangeschaft en zijn we terug naar Tina gegaan. Tina heeft een groot huis met gastenkamers en woont er zelf met 2 kindjes van 9 en een meisje van 20 (ik begrijp nog niet helemaal of het allemaal haar kinderen zijn). Ook waren er 3 honden en 6 puppies aangewezig haha. Dinsdag 18-10 Vandaag stond de stadstour door Accra (hoofdstad van Ghana) op de planning. We hebben een artcentrum bezocht met leuke souvenirs. Ook zijn we langs geweest bij het postkantoor. Toen werd het tijd om over de grote markt de gaan lopen. Ik vond het op de markten in Tanzania al druk maar dit was echt niet normaal. Zoveel mensen die allemaal door elkaar liepen, overal marktkraampjes met spullen en etenswaren. De vissen en stukken vlees lagen gewoon in de volle zon. Het was een aparte ervaring. Hierna hebben we wat gegeten en zijn we naar het grote winkelcentrum gegaan. Dit is eigenlijk een winkelcentrum wat ook bij ons in de stad zou kunnen staan. Overal airconditioning (best aangenaam gezien de temperatuur hier gemiddeld 35 graden is), mooie kledingwinkels, grote supermarkt, eettentjes en vanalles. In de avond heb ik met de tweeling van 9 de afwas gedaan, de keuken gepoetst (echt goed gepoetst want het was echt zo vies) en daarna spelletjes gedaan met m'n tablet. Ze vonden het geweldig. Woensdag 19-10 Vandaag eindelijk naar het project. Ik had er enorm veel zin in want mijn gezelschap de afgelopen dagen was niet geweldig. Het Zweedse meisje zei amper iets en had heimwee volgensmij. Om 9 uur vertrokken en om 12 uur kwam ik aan bij Mums Care. Hier stonden Eva, Nina en Ilse al op me te wachten. Toen ik werd afgezet werd Sara (een van de andere vrijwilligers ook uit Zweden) meegenomen. Zei was 2 maanden hier geweest en ging nu naar het Noorden. Na een korte kennismaking met de huismoeder werd ik rondgeleid over het project. Er zijn 58 kindjes op het moment en de jongens en meisjes slapen apart. Er is een kookhut van Ruth. Ruth is degene die de jongens in de gaten houdt en eventueel helpt met dingen, kookt en wast. Rebecca is de moeder van de meisjes. Bij de meisjes slaapt ook Bengi, hij is te jong (net 3) om al bij de jongens te gaan slapen en Rebecca slaapt ook echt bij de jongste in de kamer dus slaapt kleine Bengi daar ook. Verder zijn er een paar jongetjes met een handicap. Een heeft echt een flinke achterstand. Hij is 9 maar kan niet praten ofzo en ziet er echt heel jong uit. Is af en toe best lastig als hij iets wil. Verder heeft een van de jongetjes een lichamelijke handicap maar hij weet zich er goed mee te redden. Al met al is de kennismaking goed verlopen en werd ik met open armen ontvangen! Smiddags hebben de andere vrijwilligers me het dorpje laten zien. Het dorp ligt aan de zee. Overal zijn vissersboten te vinden. Het was leuk om het dorpje te zien, er een soort kasteel op het strand met prachtig uitzicht. Donderdag 20-10 Een dagbeschrijving van de normale dag op het project. Om 06.00 de wekker, snel opstaan en naar de kindjes. Twee van ons helpen bij de jongens met douchen en twee bij de meisjes. Er zijn bij de meisjes 4 kindjes die geholpen worden (waaronder Bengi) en bij de jongens 3. Na het douchen worden ze allemaal ingesmeerd met een soort huidcreme (denk om droge huid te voorkomen). Als degene die hulp nodig hebben klaar zijn gaan we even met de kids knuffelen, om ongeveer 7.15 is het ontbijt voor de kinderen (soort pap) klaar en zetten wij het op de tafels. Hierna gaan we zelf ontbijten. De kinderen gaan naar school (de klaslokalen zijn gewoon op het project) en gaan wij Ruth en Rebecca helpen met kleren wassen en de afwas. Als Ruth Sweet Bad maakt, dit zijn een soort stevigere oliebollen krijgen wij altijd een warme (heerlijk). Om 12.00 hebben we lunch en smiddags doen we weer de afwas van de lunch van de kids. Om 15.00 is de school uit en kunnen we een spel ofzo doen. Hierna gaan alle kindjes weer douchen en om 17.00 uur hebben we avondeten. Na het avondeten gaan we nog met de kinderen spelen/zingen/knuffelen. Om 19.30 gaan alle kinderen samen bidden en dan naar bed. Wij gaan dan meestal nog even buiten zitten en een potje kaarten ofzo. Dan lekker (koud) douchen en naar bed. Vrijdag 21-10 Het normale ochtendritueel, maar een andere middag. We hadden besloten om dit weekend naar Cape coast te gaan en we vertrokken na de lunch. Om 15.00 kwamen we aan in Cape coast en zijn we meteen naar een dorpje ernaast (Elmina) gegaan. Hier hebben Eva en Nina een kasteel bezocht en Ilse en ik de winkeltjes en het strand. Contact maak je hier zo. We hebben direct nieuwe vrienden gemaakt die vroegen of we Savonds mee naar Oasis gingen (dit bleek de vrijdagavond uitgaansgelegenheid) maar wij hadden ook onze slaapplek geboekt bij Oasis. Het bleek dus dat dit een gastenverblijf was maar waar elk weekend feest is. Kwam goed uit dus. We hadden een kamer met 3 stapelbedden. Als we de deur openden stonden we bijna in de zee. Het was echt prachtig en dat voor 15 euro voor 2 nachten haha. Zaterdag 22-10 Om 06.00 weer wakker (standaard ritme al). Maar nu geen verplichtingen dus om 6.30 lagen we met z'n 4e in de zee haha. Na een nogal heftige ochtendduik (de golven en stroming van de Atlantische oceaan zijn toch iets heftiger) zijn we gaan ontbijten. Heerlijk ontbijt gehad. Hierna heeft de gastheer aangeboden ons naar het trotro station te brengen. Hier hebben we de trotro naar Kakum national park gepakt. Dit is een regenwoud met waar je doorheen kunt mbv touwbruggen op 40 meter hoogte. Helaas geen dieren kunnen spotten maar het uitzicht was prachtig. Hierna nog een kleine wandeling door het woud gemaakt waarbij we uitleg kregen over de vele soorten bomen en hun (medische) werking. Het was een interessante tocht. Op weg naar huis zijn we bij monkeys sanctuary uitgestapt om een bezoekje te brengen. Dit is een apenopvang wat is opgezet door een Nederlanders. We hebben zelfs de aapjes mogen aaien. Hij heeft ons veel verteld over hoe hij daar terecht is gekomen en wat hij er nu van vind. Hij woonde inmiddels 13 jaar in Ghana. Savonds hebben we gegeten bij een strandtent langs Oasis. Hier was ook een reggae feest en zoals jullie me kennen ging ik in de vroege ochtend (na de indrukwekkend mooie zonsopgang op het strand) pas mijn bedje in. Zondag 23-10 Volgende ochtend (ofterwel 1,5 uur later) was het weer tijd om op te staan. We hebben een kasteel bezocht ofja dat was de planning. Maar na een wandeling om het kasteel besloten Ilse en ik dat het strand toch ook wel prima zou zijn ipv 1,5 uur achter een gids aan sjokken haha. Dus de rest van de dag lekker bruin geworden en genoten van de zee. Savonds weer een hele reis terug naar het weeshuis. Rond de klok van 10 waren we weer veilig thuis. Zo nu is het inmiddels alweer maandag 24-10 en heb ik er weer een ochtend opzitten. Heb vanaf vandaag besloten om ook les te gaan geven op school. Ik zal de komende tijd maandag en donderdag de lerares van klas 1 gaan assisteren. Ohja wat ook super leuk is nog is dat we zaterdag naar het strand gaan met ALLE kindjes!!! Dus deze week regelen we een schoolbus etc en dan nemen we zaterdag alle kids mee om lekker een middag te spelen en zwemmen. Bedankt weer voor de interesse en tot (snel) de volgende keer. Liefs en groetjes uit Ghana??????

May

Mooi verhaal Demi wauw

May

Wauw mooi verhaal mooie ervaring

Monique

Zo dat was het wachten waard, wat een mooi verhaal!

Sandra Strijbos

Hee ,demi .. mooi om jou belevenissen te lezen .groetjes uit t koude natte Meijel x

Han

Nou nou nou....wat een verhaal weer! Super om te lezen wat je allemaal meemaakt daar! Genieten!

Lieke

Wat leuk om je verhalen te lezen Demi!
Ontzettend knap wat je doet allemaal, het zal een hele belevenis zijn. Heel veel plezier en succes met alles wat je nog gaat doen. Ik ben zeer benieuwd naar alle foto's en verhalen die nog gaan volgen, ik heb al een paar keer met plezier naar je website gekeken. Liefs, Lieke