DeemvD.reismee.nl

Karibu!

Hoi allemaal!

Daar ben ik weer vanuit het mooie Tanzania. Hieronder volgt wat meer over wat ik de afgelopen dagen uitgespookt heb. Super leuk om alle reacties te lezen bij mijn vorige blog! Ik probeer er vanaf nu ook foto's bij te zetten.

Dag 3
Vandaag stond de kennismaking met het project en een stadstoer door Arusha op de planning. Om 09.00 werden we opgehaald door Emma die ons naar onze projecten ging brengen. We zouden eigenlijk met de 'daladala' gaan (het plaatselijke vervoer.. denk aan busjes ingericht als Taxi Utax;) ofterwijl voor maximaal 8 personen, waar ongeveer 20 mensen, 3 kippen en 6 stoelen/bedden of andere huisaankleding in wordt gestopt), maar deze zaten al vol dus hebben we voor 5000 shiling (ongeveer 2 euro) een taxi gepakt met z'n 4'en. Stukken comfortabeler natuurlijk haha. Eerste stop was bij het ziekenhuis waar Laura en Moniek zouden gaan helpen, hier werd het motto pole, pole (rustig aan) letterlijk genomen en een rondleiding kon niet door gaan omdat de desbetreffende persoon niet aanwezig was. Laura en Moniek zijn toen maar gezellig mee gegaan naar de school. Hier hebben we eerst een gesprek gehad met het hoofd van de school die ons vanalles heeft uigelegd. Er is sinds een aantal jaar een speciaal gebouw ingericht om les te geven aan gehandicapten en doven. Super interessant om te zien. Dit werd financieel mogelijk gemaakt door een organisatie uit Finland. Verder is de school enorm, er is primaire, secundaire en tertiere sector (zo noemen ze hier kleuterschool, lager en middelbaar onderwijs. Natuurlijk kregen we als 'mzumbis (witte) een warm welkom door de kids. Ze wilden het liefst allemaal vastgehouden worden en iedereen wilde je aanraken, omdatonze huid toch wel zo anders voelt volgens hun haha.....

Al met al een prima kennismaking gehad, het was een stuk minder armoedig dan ik had verwacht. De kinderen hebben allemaal schooluniformen aan. De ouders betalen hier ook geen schoolgeld, alleen de aanschaf van schooluniform, schrift en potlood is voor hun kosten. Een ander leuk weetje is dat een lerares hier gemiddeld 65 euro per maand verdient voor een volle werkweek..... (Ja pap ik weet dat jij dit me nog gaan inwrijven als ik weer boeketjes kom maken voor mijn eigen uurloon haha;))

De stadtour was niet geweldig interessant. Gewoon belangrijke plekken gezien waar de bijvoorbeeld op de dala kunnen stappen etc.

Dag 4
De eerste dag vrijwilligerswerk. Nou om 06.30 ging fanatiek de wekker. Om 7.30 in de daladala naar de school. De reis verliep gelukkig soepel want er zaten geen dieren of huisartikelen in t busje. Netjes om 08.00 was ik op school.. behalve 80 mega drukke kinderen was er geen leraar te bekennen. Na een mega omhelzing omdat ik er weer was ben ik toch maar een leraar gaan zoeken. De directeur stelde me ongeveer een half uur later voor aan de lerares waar ik mee mee mocht. Een schooldag stelt hier niet veel voor heb ik het idee. De kinderen zijn 4 tot 6 jaar en er wordt van ze verwacht dat ze 3 uur achter elkaar op een stoel zitten en stil zijn zonder dat ze daadwerkelijk de hele tijd wat te doen hebben. Er is een rekentaak en een taaltaak. De ijverige leerlingen zijn dus na een half uur klaar en gaan zich vervelen.. Er waren twee leraressen aanwezig in het lokaal waarvan een de hele ochtend heeft geslapen.. (ja dit kan gewoon hoor.. als je maar betaald krijgt is denkik het motto). Maargoed ik heb een prima ochtendje gehad, wat nakijk werk gedaan en zoveel mogelijk kinderen ook daadwerkelijk iets uitgelegd met een beetje gebarentaal. Aangezien om 13.00 de school uit is bestond de middag vooral uit chillen in de tuin bij ons huis.

Maar toen begon de avond. Om 19.30 werden we opgehaald om te gaan uiteten. Dit deden we bij de ViaVia en dit is ook een uitgaansgelegenheid. Het was super gezellig. Heerlijk gegeten, vanaf 21.00 was er een kampvuur en karaoke en om 01.00 ging de dansvloer open. Leuke mensen ontmoet en zoals gewoon bier en jagerbommen gedronken! Volgende week gaan we zekerweer.

Dag 5
Een hele mooie dag. Op bezoek bij de Massai. De Massai is een traditionele stam die hier in Tanzania veel woont. Ze wonen in de echte lemen hutjes. Een dorp bestaat uit ongeveer 10 hutjes. Het was enorm indrukwekkend allemaal. Er zitten overal dieren, er is geen licht in de hutjes, een deel van de kinderen heeft geen schoenen en ze zijn zo vies van de stof waarin ze leven. Voorafgaand aan ons bezoek werd ons verteld hoe we ons mochten voorstellen. Als vrouw zijnde ben je duidelijk onderdanig en wij moesten ons dan ook voorstellen door middel van voorover te buigen zodat iemand zijn hand op je hoofd kon leggen als een soort van goedkeuring. Na de kennismaking zijn we aangekleed als traditionele Massai en hebben we allemaal een armbandje mogen maken (zittend op een steen, in de volle zon, met 10 schaals om....) Het is de bedoeling dat je een armbandje maakt en die geeft aan je vriend.. nou het was dus maar raar dat ik m zelf om deed vonden ze, want je wil toch altijd wel met iemand trouwenhaha. Gedurende het rijgen werd ons verteld dat we getuige mochten zijn van het geitslacht ritueel.. hiervoor heb ik dus gepast en volgens mij is het achteraf ook niet door gegaan. De mannen gingen speerwerpen laten zien (en natuurlijk wilde ik dit ook proberen.. en ja hoor krachtpatser dat ik ben gooi ik even bijna net zover als die mannen), en hierna hebben we de parendans gedaan. Ja deze parendans is zoals op tv.. je staat tegenover elkaar in rijen, mannen en vrouwen, als je dan iemand ziet die je wel leuk vind ga je als vrouw met je schouders heen en weer (jammer ik heb geen filmpje voor jullie) en de man springt met hoge sprongen op je af.. We hebben ons natuurlijk kapot gelachen.

Het was een indrukwekkende dag bij de Massai, maar echt prachtig om zo puur de cultuur mee te mogen maken.

Dag 6
Wandeling naar Lake Duluti. Om het even kort te houden. Het was een prima wandeling (af en toe vroeg ik me af of ze ook nog iets hadden van een zekering.. het was soms even muurklimmen). We hebben apen, hagedissen en veel vogels gezien. Daarna over een grote markt gelopen waar zoals hier bijna overal mensen op straat overal dingen verkopen.

Dag 7
Vrije dag. We hebben eigenlijk vooral genoten van onze vrije dag. Uitgeslapen tot een uur of 10 daarna naar de stad gegaan om bij de supermarkt wat dingen te kopen en toen geluncht. Om 14.00 uur hadden we een afspraak bij een soort cultureel museum langs de Viavia. Hier hebben we allemaal een schilderij gemaakt (echt super gaaf om te doen). Deze komt sowieso als ik terug kom in de kamer te hangen. S'avonds zijn we nog lekker uiteten geweest en toen was de dag alweer om.

Dag 8
Na het flesje wijn dat we bij het eten op hadden gedronken viel het me toch wel even zwaar om zo vroeg op te staan. Maar de kindjes wachten dus om half 8 weer netjes de daladala gepakt. Er was een nieuwe lerares bij de kinderen.. die tegen mij heel aardig was maar tegen de kinderen iets minder. Ze geven hier heel raar en gemeen straf. De kinderen worden naar voren geroepen en dan knijpt de lerares ze.. en van die gemene velletjes. Ik vond het niet om aan te zien. Om 13.00 uur ben ik naar huis gegaan en de rest van de dag heb ik lekker niks uitgevoerd.

Dag 9
Vandaag weer een dagje op school. Ik heb een beetje het idee dat ik niet zo veel kan betekenen op school omdat de leraren zelf ook weinig uitvoeren. Laura en Moniek hadden een minder goede ervaring met hun plek dus dit hebben we straks besproken met Emma. Emma regelde dat we een uitleg kregen over het project van Mama Mackrin (onze huismoeder). Zei heeft in 2003 een project op gezet om voorlichten te geven en mensen te helpen die te maken hebben met HIV/AIDS. Super interessante uitleg gehad en nu hebben we samen besloten dat we morgen en overmorgen met haar ofhaar collegameemogen om haar project te bekijken. De meisjes die hier de was doen en voor ons koken etc zijn ook via dat project hier gekomen. Ben heel beniewd dus!

Het volgende verhaal komt denk ik volgende week dinsdag of woensdag want zondag gaan we op safari!!!!!

Nou sorry voor het mega lange verhaal, maar ben nooit goed geweest in kort en bondig vertellen. Hoop dat jullie het met plezier gelezen hebben!

Liefs <3

Reacties

Reacties

mam

he wat een leuke verhalen. dit kun je via skype niet allemaal vertellen. Ik ga morgen ook eens in de schuur liggen slapen haha. En zeg maar tegen die juf dat ze die arme kindjes niet mag knijpen. ik ben net terug met pap van dierendag wandeling met mazzel langs de MEIJELSE safari bij de kameel en de zebra . ik geniet met je mee. xxx

Pap

Mooi verhaal Demi . Echt leuk om te lezen dat je zoveel indrukken indrukken op doet en dat af en toe je haren recht omhooggevallen gaan met jouw rechtvaardigheidsgevoel. Wat betreft dat Afrikaanse maand salaris . Maak je geen zorgen zal het verdubbelen zodat je het dubbele hebt van een Afrikaanse lerares xx

Hans de Jonge

Paringsdans, kinderenknijpen, uitslapen, bier en jagerbommen....Ik kom eraan
Veel plezier

Klaas

Leuk verhaal Demi, ik ben jaloers! :-)
Geniet ervan! xxx

Maria

Wat leuk om te lezen wat jullie zoal doen. Geniet er met volle teugen van. En de groetjes aan mijn 2 dochters Laura en Moniek.

Luc van den Beuken

Héé Demi. Zò te lééze gè ut goë mi ouw. Geniet d'r mèr lekker van! Ut is sjon um te kènne lééze wà gij dor allemol meemàkt, dus blief dè vurral doë. Groetjes utj Méél. Hè gij trouwens al gehuurd de volgend joar: Peel Zonder Grenzen wèr georganiséérd werd...! Gezellig.

Han

Ha Demi!

Ontdek nu pas je verhalen en foto's....ze kwamen allemaal in de spambox! :(
Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier en geniet er van!

Sjeng

Never a dull moment zo te lezen. Geniet d'r van ????????????????

Sjeng

Ohhh gin emoticons dus als je je afvraagt waarom ??????? Hahaha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active